2с3200 bmw ошибка

Страница 2 из 4


  1. Ivanov52

    Регистрация:
    22 май 2019
    Сообщения:
    3
    Пол:
    Мужской
    Регион:
    Нижегородская обл.

    Добрый день. Как у Вас решился вопрос? Заменой?


  2. Felkon

    Регистрация:
    29 янв 2019
    Сообщения:
    1
    Пол:
    Мужской
    Регион:
    Москва

    Поменял актуатор — сервопривода вихревый заслонок (тот что на трех болтах крепиться) проблема ушла были тоже ошибки и не было тяги на низах.

  3. Смысла бу брать наверное нету??? Только новый актуатор


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

  4. Оказалось что выработка в коллекторе на заслонках самих, а актуатор провернуло поэтому машина не ехала с низов. Вчера поменяли лапку на актуаторе и сразу поехала. Но видимо это не на долго.


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

  5. Добрый день. Подскажите, а откуда у Вас отдельно зеленая тяга взялась, они не идут отдельно, только с коллектором в сборе.

  6. У меня тоже есть тяга. Нужна штоль?


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

  7. нужны) там их 2 тяга и коромысло, если они от коллектора 50d 11 61 8 515 685

  8. Нет, они от 30-40 d
    А вот отличатся ли они, хз


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

  9. вот и никто не знает).. но СПАСИБО за предложение!
    ps написал в личку еще


  10. Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…
  11. Чего только он покажется от радости починенной машины :)


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  12. Bych

    Регистрация:
    20 янв 2022
    Сообщения:
    15
    Пол:
    Мужской

    Приветствую.
    Подниму тему.
    Х6 f16 n57 3.0d
    На пробеге 110т км рекомендовали почистить коллектор.
    В итоге почистил), после чистки вылезла ошибка «привод…», пропала мощность раза в 2. остановился сделал выкл/вкл ошибка пропала, машина поехала.
    2 месяца проблем не было, пока опять не выскочила ошибка и стала повторяться уже чаще, сначала раз в неделю потом уже каждый день после того как начинаешь нажимать при разгоне.
    Поехал на сервис, диагностика показала ошибки: 2C3200 (регулятор вихревого клапана..) и 27F100 (..шланг надувочного воздуха отсоединился)
    Сняли актуатор — внешне проблем нет, работает без заеданий. Сняли коллектор, ещё раз все прочистили промыли, заслонки ходят свободно. Единственное, зелёный рычаг/тяга, имеет небольшой залом(отдельно ее купить возможно?), но мастер сказал, что это точно не влияет.
    Проверили шланги — все в норме.

    Сбросили все ошибки, неделю ездил проблем не было. Сегодня опять пропала мощность, но ошибок на экране не было.
    В сервисе сказали, что ковыряться дальше бесполезно — вези новый коллектор и будет тебе счастье

    Что может быть? Можете подскажите кого то грамотно, кто сможет реально причину найти.
    Прикрепил фото по ошибкам.
    Прикрепил фото в каком месте сломана Зелёная тяга. Тяга стоит плотно без этой лапки, люфта нет. Начать с нее? Её поменять можно без снятия коллектора?

    Вложения:


  13. Bych

    Регистрация:
    20 янв 2022
    Сообщения:
    15
    Пол:
    Мужской

    Мне нужна))
    Как можно у вас её взять? )
    Напишите в лс, пжста

  14. Прочитал. Нет смысла, у меня она не лучше. Проблема же у них в том, что зацеп стирается и зелёная тяга выплёвывается из коллектора. Ваша стоит на месте. Проблема в мастерах, которые не могут найти однозначную причину.


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

  15. Отдельно замена тяги может ничего не дать. Дымарём проверяли целостность коллектора и особенно место входа этой тяги в коллектор?

  16. И ещё, если заслонки без усилий ходят и Капельки без усилий и нет пропуска воздуха через вход тяги в коллектор, то с вероятностью 95% виновник актуатор.


  17. Bych

    Регистрация:
    20 янв 2022
    Сообщения:
    15
    Пол:
    Мужской

    Еще бы понимать что такое «дымарем».
    Визуально только осматривали и прочистили ещё раз все видимые загрязнения.
    Актуатор работал внешне проблем с ним не было.
    Поэтому и нужен грамотный специалист, которые реально разберется в проблеме, а не скажет меняй коллектор или покупай новую машину)
    Или посоветуете не мучаться купить новый коллектор? С бу нет смысла связываться?

  18. Дымарь)- дымогенератор, вставляется АО впускной тракт и дымом проверяется целостность и подсос воздуха. Так вот если дым в месте входа зелёной тяги и вообще во всем коллекторных не идёт, то ещё не все потеряно и можно попробовать обойтись 13, а не 70 тыс.₽)


  19. Bych

    Регистрация:
    20 янв 2022
    Сообщения:
    15
    Пол:
    Мужской

    Неа, так не пробовали. )
    Мне бы вот как раз того специалиста, кто знает что с этим делать и куда копать.
    Я был в Люберцах в клубном сервисе, мне сказали «меняй коллектор и не делай голову», а саму причину никто определить не смог.

  20. Сталкивался с подобной ситуацией именно после чистки , на предыдущем авто ! Наклеили на суперпупер клей тонкую пластинку на эту зеленую штуковину и все заработало:hi:, фото правда все удалил.


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  21. Bych

    Регистрация:
    20 янв 2022
    Сообщения:
    15
    Пол:
    Мужской

    А Контакта не осталось кто это вам клеил и смог разобраться в проблеме?)

  22. Было объявление ещё 3500₽ забей в поиске номер коллектора своего, выдаст.

  23. Если номера нет, напиши вин я гляну.


  24. Bych

    Регистрация:
    20 янв 2022
    Сообщения:
    15
    Пол:
    Мужской

    По 3500 уже нет), там с одного места продают. Только по 5000 остались.
    Вин X4XKV294300S14205

  25. Вот номер коллектора если что
    11 61 7 811 909

  26. а если взять бу с этой херней, и поставить на свой?!

    и еще вариант куланц.


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

Страница 2 из 4

Поделиться этой страницей

После чистки впуска, осталось две ошибки

Запчасти на фото: 225740. Фото в бортжурнале BMW 3 series Gran Turismo (F34)

Полный размер

Запчасти на фото: 225740

2C3200 : Вихревой клапан, достоверность механическое повреждение

279100 : Вихревой клапан: Механическая неисправность во время коррекции

Машина не едет, чек не горит, помогает вкл/выкл зажигания но не надолго. Происходит это из за выработки упора тяги актуатора. Соответсвенно получаем отрицательные значения датчика, в моем случае -8,27% при эталонном значении в 0,01%.

Фото в бортжурнале BMW 3 series Gran Turismo (F34)

Полный размер

Вариантов решения несколько.
1. Заменить впускной коллектор на новый
2. Удаление вихревых заслонок и всей экологии
3. Сделать механический упор тяги

На драйве и других сайтах нашел как это делают добавляя саморез в моторчик который двигает заслонки.

Фото в бортжурнале BMW 3 series Gran Turismo (F34)

Полный размер

Добраться до него не сложно, открутив три болта.
Разобрав свой, закрутив саморез, несколько раз настроил по длине, и подобрав положение в 0.

После этого он перестал уходить в минусовое положение и падать в ошибку.

Запустил тест план: вихревых клапанов (можно найти через поиск в Ista +)
Где результат заслонок в норме.

Фото в бортжурнале BMW 3 series Gran Turismo (F34)

Полный размер

Фото в бортжурнале BMW 3 series Gran Turismo (F34)

Полный размер

Фото в бортжурнале BMW 3 series Gran Turismo (F34)

Полный размер

С того момента проехал больше 5000 км. И почти пол года спустя.
Ошибки нет.

Цена вопроса: 0 ₽
Пробег: 225 600 км

Обновлено: 02.06.2023

Hi All,
This error has reappeared after a days driving.
I cleared it earlier today took a short drive and no error, then a longer drive and it shows up again.

Anyone any experience with this error, I have replaced Swirls Flaps on E60 and E70 before including cleaning intakes and EGR delete.

But that was for prevention, on my 2015 X5 F15 sDrive25d I didn’t expect it to have swirl flaps.

The diagnostics show the air intake is not whats expected, first screenshot is what it currently reads, the 2nd is what ISTA says the reading should be like.

Any advice before I start tracking that controller?

Just researching this and a few YouTube videos show swirl flaps are internal to the manifold until E Series.

So not easy to remove it replace, but before I start that was hoping someone might have been through this issue and can offer some advise?

Have you removed the flaps and left just the shaft as from what I can see it doesn’t look to easy to remove without breaking them, unlike the external rod activated on the E Series?

For anyone who is interested.

I removed the intake manifold and the swirl flaps.
As ISTA reports the actual arm that connects to the actuator was broken.

They where VERY badly blocked up, I suspect they where so caked in carbon and dirt that the arm broke as they could no longer fully close without catching on the edges.

So its sorted now, you have to reset the Swirl Flap actuator BEFORE replacing them using ISTA, I assume this is to reset the amount of movement they are allowed and resets them to fully open and close again.

For anyone who is interested.

I removed the intake manifold and the swirl flaps.
As ISTA reports the actual arm that connects to the actuator was broken.

They were VERY badly blocked up, I suspect they were so caked in carbon and dirt that the arm broke as they could no longer fully close without catching on the edges.

So its sorted now, you have to reset the Swirl Flap actuator BEFORE replacing them using ISTA, I assume this is to reset the amount of movement they are allowed and resets them to fully open and close again.

I had the same issue as you had around 75k miles, and the dealer had to replace everything after they messed up on something else and I ended up luckily not paying a dime.

Hi,
It’s 80k and was a lot dirtier than I expected for the milage and engine model.

I cleaned out the manifold by soaking in petrol overnight then finished with a cleaner similar to what you posted, and installed a new swirl flap rail.

I am going to map the engine and do an EFT delete and block off the feed pipe into the manifold, the older E series had a vac pipe you could remove and block, this engine doesn’t.

As not worth having the carbon built up again.

I took some pictures that I can post when I am home.

Hi, I got the same problem with swirl flaps. All was cleaned very carefully and errors still occurs. Did you manage with the problem?

Hi, I got the same problem with swirl flaps. All was cleaned very carefully and errors still occurs. Did you manage with the problem?

Hi only seeing this post now!

Did you get it sorted, assumed you did by now but if not read below.

You have to reset the swirl flap before replacing (or cleaning them) as I mentioned above, otherwise the error won’t clear which is what happened me the first time.

So reset the controller, then remove the connector to the actuator, then reconnect and reset again (so the car things you reset it before removal if that makes sense by just disconnecting and reconnecting between resets.)

Hi only seeing this post now!

Did you get it sorted, assumed you did by now but if not read below.

You have to reset the swirl flap before replacing (or cleaning them) as I mentioned above, otherwise the error won’t clear which is what happened me the first time.

So reset the controller, then remove the connector to the actuator, then reconnect and reset again (so the car things you reset it before removal if that makes sense by just disconnecting and reconnecting between resets.)

Has anybody actually deleted the swirl flaps on the F15 and if so what’s the benefit? See on the E Series quite a few people have. but it’s also different design.

Hi, could you tell me where I can find in ISTA the procedure for checking the swirl flaps as you did? Thank you in advance.

Uploaded a pic of how to reset the adaptions in ISTA, its the air mass adaptions that need resetting.

I’ve just gone through this and not managed to get rid of the 2C3200 error code. Followed the steps resetting before and after unplugging the swirl flap controller and that has not worked.

I have subsequently changed the swirl flap controller to no effect. Now i think there may be an issue with the swirl flaps themeselves or maybe how i have fitted them. I have had them out now 5 times and still cannot see anything obviously wrong or broken, is there anything i should be conscious of when assembling the swirl flaps into the manifold? All the swirl flaps look identical and as they were so clogged when i took them out i wasn’t able to maintain the order even though they all look identical.

Its very weird the car seems to be restricted at first start up then if i turn it off and re-start it then the restriction is not there. The error code still maintains.

I have managed to run the swirl flap test and get identical results as IrishLad, but then after a few cycles of stopping/starting the car it appears the DDE turns off the swirl flap controller and then when you run the swirl flap test the blue line (flap position) just flat lines across the bottom and the controller doesn’t move during the test.

Anyone else struggled with this?

I am in two minds to just remove the swirl flaps, fit a bung in the end of the shaft and have it mapped out.

Also the DDE is now complaining the DPF soot levels are high as as the regen is blocked because of the swirl flap error in the DDE Arrgg.

Did you manage to get this resolved in the end? I have exactly the same issue and symptoms that you have described. Restricted power on first start, followed by normal power if do a quick engine off/on again.

In terms of troubleshooting, I have followed the very same approach — took out the inlet manifold, cleaned-up the swirl flaps such that they were super smooth and free-moving when they got reinstalled. The arm-follower for the actuator is a bit fiddly so when it didn’t work at first I thought I did something wrong here. However, I’ve since had this in and out a few times and I am certain it’s installed correctly. I have also reset the adaptation on ISTA using the method described in this thread. With all this done, it still shows a flat blue line during a swirl-flap test. One other thing I tried was to remove the actuator from car and run the swirl-flap test with it loose; it does show the motor arm moving in free-air, which further adds to my confusion. I was going to buy a new swirl-flap controlled thinking that this has died due to fighting excessive load for a prolonged period but your experience suggests this is unlikely to be the case.

All this started as I having been getting quite a lot of smoke under acceleration and also occassionally when I go to accelerate, it hesitates, followed by a cloud of smoke from the exhaust. I gather the fuel injected is not being matched by the right amount of air. I was hoping this was swirl-flap related issue but I reckon it may be more — but still need to solve this first!

Any update you could provide would be greatly appreciated.

I figured out why we get the error code. Its because the swirl flap controller arm goes past its intended rest point (see pic) and triggers an internal switch that tells the DDE that the arm has detached from the swirl flaps.

Now ours haven’t detached but the whole assembly must be rotating past its intended stop point. As you will be aware the system does have stop point in the full closed position but the motor is controlling the full open position on ours (default rest state of the motor) and shouldn’t be. I can only conclude there should be a mechanical stop point that is worn/not working on ours. I tried to find where in the manifold within the swirl flap assembly there was something that was a functional stop point and couldn’t see anything.

In the end i removed the swirl flaps, fitted a bung and then put a screw in the swirl flap controller (bodged. ) to mimic the stop point. I set the screw in the correct position using the test function in ista but its location is very easy to copy from the pic. You do lose some low down performance doing this but the car returns back to normal in function and error codes go and the swirl flap test works. I am about to have mine remapped to resolve the performance impact. Alternative solution is most likely a new inlet manifold.

I scored two lines on the controller in the pic to show where the arm rested without the screw and with the screw in place (position its meant to rest when assembled).

I know my controller had no issue as i replaced, that leaves the arms or the inlet being worn as the main candidates.

hope this helps.

I have also done some research on what creates the blocked swirl flap issue. Its definitely the combination of oil vapors from the rocker cover via the pcv valve and exhaust gases from the egr. The key is to stop the oil vapors, so i will be installing a oil catch can to prevent the sludge build up.

Дополнений к первой части так и не последовало в комментариях. Наверное я охватил максимальное количество проблем касательно охлаждающей системы. А скорее всего подобные посты никому не интересны ведь в них нет сисек :D

Привод. Продолжайте движение с малой скоростью.
Симпотомы: ТРТРТРТТР. Затарахтела, затроила. Сильная вибрация по кузову. Загорелся чек.

Причин может быть несколько. Самая безобидная из них это выход катушки из строя. В идеале подключить ноут с рейнгольдом, прочитать ошибки. Если ноута нет то лучше на такой случай иметь запасную катушку. Методом тыка определить вышедшую из строя, а именно, вытащить катушку с первого цилиндра и заменить на новую. Нумерация начинается от бампера. Если все так же трясет значит вышла из строя не первая. Ставим назад старую и меняем теперь катушку на втором цилиндре. Выполнять подобные действия пока не обнаружится диверсант)

Номер детали: DELPHI GN1057212B1

Стоимости замены катушки в сервисе «евроавто» по СПб составляет 660р! 28.05.2018
И это не учитывая компьютерной диагностики. Вывод делайте сами.

Ошибка привода. Полная мощность больше недоступна

Симптомы: Пропадает тяга. Ошибка 130204, 120408.

Замена клапана Vanos 9825813780 — оригинал, но можно поставить от Peugeot . Дешевле на 40%. Тот же самый клапан. В общем то это пожалуй главная информация касательно замены клапана. Да, есть люди которые об этом не знают.
Сложность его замены заключается в труднодоступности, но если руки есть и голова сделать будет ерунда.

Ошибка привода. Полная мощность больше недоступна.

Симптомы: недостаточное давление наддува, по ощущением авто теряет 40% лс. Код 12308.

Возможен выход из строя преобразователя давления Pierburg номер — 7.01777.17.0.
Но сперва лучше проверить состояние трубок. Начинаем продувать трубки (от преобразователя давления их идёт 2, одна на ресивер на клапанной крышке) эта трубка стала пластиковая, из-за высокой температуры от турбины высохла и треснула в нескольких местах.
Есть вариант еще дешевле…MEAT&DORIA в коробочке лежит все тот же Pierburg . MEAT DORIA 9339 цена 2300 на 30.08.2018

Материал: ребята, извините. я не сохранил

Симптомы: Тачка не валит. иногда слышен свист из под капота при движении. Зачастую ошибка при этом не появляется.

Если ошибка все таки выскочила то подключаем комп. Ошибка недостаточного давления.

Находим электромагнитный клапан. Снимаем его и разбираем. Проверяем целостность мембраны. Если порвана то мы правильно нашли виновника.

Номер оригинальной детали: 11657602293 Хотя есть китай, а так же австралийский клапан. Но там свои нюансы.

Симптомы: колбасит на холодную. После прогрева все проходит.

Причин несколько. Назову часть из них.
— свечи
— катушки
— форсунки
— бензин
— патрубки

На счет патрубков отдельная тема. С виду они в норме, а по факту от времени рассохлись и где то подсасывают воздух, что и является причиной троения.

Трубопровод чистого воздуха 1371 7597 586
Шланг для прокачки (верхний) 1115 7608 144
Трубопровод вентиляции (нижний) 1115 7614 690

Симптомы: периодически сильные задержки реакции между нажатием на газ, тряска, иногда вылезает джекичан.

Двигатель высокотемпературный. работать при температуре 120 градусов для него нормально, но из за этого со временем рассыхаются, портятся детали. Виновница этого — турбина, которая испепеляет все что ее окружает) Одна из умирающих деталей это Трубопровод чистого воздуха. Обычно его добивают меняя воздушный фильтр. Если во время не заметить, то часть от трубы может засосать турбиной…думаю дальше пояснять не требуется)

Симптомы: тяжелый руль, скрежет при повороте руля. Может выскочить ошибка.

Больше постов, чем про замену болтов на драйве, только если про переобувание и мытье авто. Но это не спасает от сломанных рулевых реек. Зачем люди тут сидят?)

Скорее всего отвалился моторчик рулевой рейки, а причина кроется в силуминовых болтах на которых он держится. От времени и реагентов болты сгнивают. Моторчик вываливается на защиту двигателя при этом может порвать ремешок, что внутри моторчика.

Hi All,
This error has reappeared after a days driving.
I cleared it earlier today took a short drive and no error, then a longer drive and it shows up again.

Anyone any experience with this error, I have replaced Swirls Flaps on E60 and E70 before including cleaning intakes and EGR delete.

But that was for prevention, on my 2015 X5 F15 sDrive25d I didn’t expect it to have swirl flaps.

The diagnostics show the air intake is not whats expected, first screenshot is what it currently reads, the 2nd is what ISTA says the reading should be like.

Any advice before I start tracking that controller?

Just researching this and a few YouTube videos show swirl flaps are internal to the manifold until E Series.

So not easy to remove it replace, but before I start that was hoping someone might have been through this issue and can offer some advise?

Have you removed the flaps and left just the shaft as from what I can see it doesn’t look to easy to remove without breaking them, unlike the external rod activated on the E Series?

For anyone who is interested.

I removed the intake manifold and the swirl flaps.
As ISTA reports the actual arm that connects to the actuator was broken.

They where VERY badly blocked up, I suspect they where so caked in carbon and dirt that the arm broke as they could no longer fully close without catching on the edges.

So its sorted now, you have to reset the Swirl Flap actuator BEFORE replacing them using ISTA, I assume this is to reset the amount of movement they are allowed and resets them to fully open and close again.

For anyone who is interested.

I removed the intake manifold and the swirl flaps.
As ISTA reports the actual arm that connects to the actuator was broken.

They were VERY badly blocked up, I suspect they were so caked in carbon and dirt that the arm broke as they could no longer fully close without catching on the edges.

So its sorted now, you have to reset the Swirl Flap actuator BEFORE replacing them using ISTA, I assume this is to reset the amount of movement they are allowed and resets them to fully open and close again.

I had the same issue as you had around 75k miles, and the dealer had to replace everything after they messed up on something else and I ended up luckily not paying a dime.

Hi,
It’s 80k and was a lot dirtier than I expected for the milage and engine model.

I cleaned out the manifold by soaking in petrol overnight then finished with a cleaner similar to what you posted, and installed a new swirl flap rail.

I am going to map the engine and do an EFT delete and block off the feed pipe into the manifold, the older E series had a vac pipe you could remove and block, this engine doesn’t.

As not worth having the carbon built up again.

I took some pictures that I can post when I am home.

Hi, I got the same problem with swirl flaps. All was cleaned very carefully and errors still occurs. Did you manage with the problem?

Hi, I got the same problem with swirl flaps. All was cleaned very carefully and errors still occurs. Did you manage with the problem?

Hi only seeing this post now!

Did you get it sorted, assumed you did by now but if not read below.

You have to reset the swirl flap before replacing (or cleaning them) as I mentioned above, otherwise the error won’t clear which is what happened me the first time.

So reset the controller, then remove the connector to the actuator, then reconnect and reset again (so the car things you reset it before removal if that makes sense by just disconnecting and reconnecting between resets.)

Hi only seeing this post now!

Did you get it sorted, assumed you did by now but if not read below.

You have to reset the swirl flap before replacing (or cleaning them) as I mentioned above, otherwise the error won’t clear which is what happened me the first time.

So reset the controller, then remove the connector to the actuator, then reconnect and reset again (so the car things you reset it before removal if that makes sense by just disconnecting and reconnecting between resets.)

Has anybody actually deleted the swirl flaps on the F15 and if so what’s the benefit? See on the E Series quite a few people have. but it’s also different design.

Hi, could you tell me where I can find in ISTA the procedure for checking the swirl flaps as you did? Thank you in advance.

Uploaded a pic of how to reset the adaptions in ISTA, its the air mass adaptions that need resetting.

I’ve just gone through this and not managed to get rid of the 2C3200 error code. Followed the steps resetting before and after unplugging the swirl flap controller and that has not worked.

I have subsequently changed the swirl flap controller to no effect. Now i think there may be an issue with the swirl flaps themeselves or maybe how i have fitted them. I have had them out now 5 times and still cannot see anything obviously wrong or broken, is there anything i should be conscious of when assembling the swirl flaps into the manifold? All the swirl flaps look identical and as they were so clogged when i took them out i wasn’t able to maintain the order even though they all look identical.

Its very weird the car seems to be restricted at first start up then if i turn it off and re-start it then the restriction is not there. The error code still maintains.

I have managed to run the swirl flap test and get identical results as IrishLad, but then after a few cycles of stopping/starting the car it appears the DDE turns off the swirl flap controller and then when you run the swirl flap test the blue line (flap position) just flat lines across the bottom and the controller doesn’t move during the test.

Anyone else struggled with this?

I am in two minds to just remove the swirl flaps, fit a bung in the end of the shaft and have it mapped out.

Also the DDE is now complaining the DPF soot levels are high as as the regen is blocked because of the swirl flap error in the DDE Arrgg.

Did you manage to get this resolved in the end? I have exactly the same issue and symptoms that you have described. Restricted power on first start, followed by normal power if do a quick engine off/on again.

In terms of troubleshooting, I have followed the very same approach — took out the inlet manifold, cleaned-up the swirl flaps such that they were super smooth and free-moving when they got reinstalled. The arm-follower for the actuator is a bit fiddly so when it didn’t work at first I thought I did something wrong here. However, I’ve since had this in and out a few times and I am certain it’s installed correctly. I have also reset the adaptation on ISTA using the method described in this thread. With all this done, it still shows a flat blue line during a swirl-flap test. One other thing I tried was to remove the actuator from car and run the swirl-flap test with it loose; it does show the motor arm moving in free-air, which further adds to my confusion. I was going to buy a new swirl-flap controlled thinking that this has died due to fighting excessive load for a prolonged period but your experience suggests this is unlikely to be the case.

All this started as I having been getting quite a lot of smoke under acceleration and also occassionally when I go to accelerate, it hesitates, followed by a cloud of smoke from the exhaust. I gather the fuel injected is not being matched by the right amount of air. I was hoping this was swirl-flap related issue but I reckon it may be more — but still need to solve this first!

Any update you could provide would be greatly appreciated.

I figured out why we get the error code. Its because the swirl flap controller arm goes past its intended rest point (see pic) and triggers an internal switch that tells the DDE that the arm has detached from the swirl flaps.

Now ours haven’t detached but the whole assembly must be rotating past its intended stop point. As you will be aware the system does have stop point in the full closed position but the motor is controlling the full open position on ours (default rest state of the motor) and shouldn’t be. I can only conclude there should be a mechanical stop point that is worn/not working on ours. I tried to find where in the manifold within the swirl flap assembly there was something that was a functional stop point and couldn’t see anything.

In the end i removed the swirl flaps, fitted a bung and then put a screw in the swirl flap controller (bodged. ) to mimic the stop point. I set the screw in the correct position using the test function in ista but its location is very easy to copy from the pic. You do lose some low down performance doing this but the car returns back to normal in function and error codes go and the swirl flap test works. I am about to have mine remapped to resolve the performance impact. Alternative solution is most likely a new inlet manifold.

I scored two lines on the controller in the pic to show where the arm rested without the screw and with the screw in place (position its meant to rest when assembled).

I know my controller had no issue as i replaced, that leaves the arms or the inlet being worn as the main candidates.

hope this helps.

I have also done some research on what creates the blocked swirl flap issue. Its definitely the combination of oil vapors from the rocker cover via the pcv valve and exhaust gases from the egr. The key is to stop the oil vapors, so i will be installing a oil catch can to prevent the sludge build up.

n57 01

Конструктивные особенности

Мотор получил новый закрытый блок цилиндров из алюминия, чугунные гильзы и вертикальное размещение клапанов. Свечи накаливания — керамические.

Коленвал конструктивно изменен под параметры нового блока цилиндров. Внутри новой головки блока — два распредвала.

Мотор получил турбину с интеркуллером — Garrett с изменяемой геометрией, что позволило получить более быстрый отклик на нажатие педали газа водителем.

Система питания Common Rail и пьезоэлектрические форсунки Bosch позволили оптимизировать сгорание топлива внутри цилиндров и уменьшить количество вредных выбросов, снизить топливный расход.

С предшественником M57 двигатель роднит впускной коллектор с вихревыми заслонками и система рециркуляции отработавших газов EGR. Двигатель соответствует экологическим нормам стандарта Евро 5, Евро 6.

Мотор получил систему управления Bosch DDE7.3.

Чтобы отодвинуть двигатель от капота, обезопасив пешеходов при ударе в случае аварии, привод ГРМ в N57 перенесли в заднюю часть мотора. Сам же привод — металлическая цепь с однорядной конструкцией. Срок ее жизни больше, чем на собрате, моторе BMW N47.

В результате конструкторам удалось создать мощный современный ДВС с впечатляющими мощностными характеристиками.

Мощность двигателя в зависимости от модификации составляет 204-381 л.с. при крутящем моменте от 450 до 740 Нм.

N57 2

Устанавливают N57 на следующие модели БМВ:

  • BMW 325d, 330d, 335d в кузове E90, F30
  • BMW 430d, 435d в кузове F32
  • BMW 525d, 530d, 535d, M550d в кузове F10
  • BMW 640d в кузове F13
  • BMW 730d, 740d, 750d в кузове F01
  • BMW X3 в кузове F25
  • BMW X4 в кузове F26
  • BMW X5 в кузове E70, F15
  • BMW X6 в кузове E71, F16

Вместе с N57 производитель выпускал и 4-цилиндровый дизельный N47, который фактически представляет собой тот же мотор за отсутствием двух цилиндров, с другой турбиной и системами выпуска и впуска.

С 2015 года планомерно N57 заменяют на новые дизели BMW B57.

Модификации двигателя

N57 3

Эксплуатация N57

Расход топлива составляет 6,4 л по городу, 4, 9 л по трассе и 5,4 литра дизтоплива в смешанном режиме на 100 км пробега.

Расход масла на угар, заявленный производителем, составляет 700 мл на 1000 км.

Как и все современные двигатели BMW, мотор привередлив к качеству моторного масла и топлива. Масло стоит использовать исключительно 5W30, 5W40, желательно — рекомендуемое производителем.

Техническое обслуживание мотора N57 проводится каждые 15 тыс. км пробега. Сервисмены рекомендуют сократить этот регламент до 7-8 тыс. км.

Ресурс двигателя по оценкам владельцев и экспертов составляет 300+ тыс. км.

  • Привод ГРМ также весьма надежен: цепь ходит в среднем по 200+ тыс. км.
  • Турбина служит 200+ тыс. км, что весьма достойно.

Типичные неисправности

Двигатель N57 похож по конструкции и характеристикам на другие моторы N-семейства. У него также имеются специфические проблемы, характерные для данных турбодизелей.

Вихревые заслонки

В отличие от семейства M, здесь они рискуют не отломаться, улетев в двигатель — но закоксоваться и перестать вращаться. Как следствие — работа двигателя нарушается, на приборной панели владелец видит коды ошибок.

К такой ситуации приводит загрязненный клапан EGR. Его нужно регулярно чистить или заглушить. Часто владельцы сталкиваются с проблемой заклинившего клапана уже к 100 тыс. км. пробега.

N57 4

Шум в подкапотном пространстве

Общая проблема с мотором N47, которая связана с износом демпфера коленвала спустя примерно 100 тыс. км пробега. Решение — замена детали.

Цепь ГРМ

Другая причина нетипичного шума из моторного отсека — на замену таким образом попросилась цепь привода ГРМ. Обычно это случается на пробеге порядка 200 тыс. км.

Итого

Моторы серии N57 — надежные мощные турбодизели, которые заслужили уважение автолюбителей по всему миру.

Если сократить рекомендуемый производителем срок обслуживания мотора вдвое, не экономить на расходниках и заправляться качественным топливом, N57 прослужит долго и порадует своими характеристиками владельца.

Не пропустите другие обзоры двигателей BMW N-серии:

n57 01

Конструктивные особенности

Мотор получил новый закрытый блок цилиндров из алюминия, чугунные гильзы и вертикальное размещение клапанов. Свечи накаливания — керамические.

Коленвал конструктивно изменен под параметры нового блока цилиндров. Внутри новой головки блока — два распредвала.

Мотор получил турбину с интеркуллером — Garrett с изменяемой геометрией, что позволило получить более быстрый отклик на нажатие педали газа водителем.

Система питания Common Rail и пьезоэлектрические форсунки Bosch позволили оптимизировать сгорание топлива внутри цилиндров и уменьшить количество вредных выбросов, снизить топливный расход.

С предшественником M57 двигатель роднит впускной коллектор с вихревыми заслонками и система рециркуляции отработавших газов EGR. Двигатель соответствует экологическим нормам стандарта Евро 5, Евро 6.

Мотор получил систему управления Bosch DDE7.3.

Чтобы отодвинуть двигатель от капота, обезопасив пешеходов при ударе в случае аварии, привод ГРМ в N57 перенесли в заднюю часть мотора. Сам же привод — металлическая цепь с однорядной конструкцией. Срок ее жизни больше, чем на собрате, моторе BMW N47.

В результате конструкторам удалось создать мощный современный ДВС с впечатляющими мощностными характеристиками.

Мощность двигателя в зависимости от модификации составляет 204-381 л.с. при крутящем моменте от 450 до 740 Нм.

N57 2

Устанавливают N57 на следующие модели БМВ:

  • BMW 325d, 330d, 335d в кузове E90, F30
  • BMW 430d, 435d в кузове F32
  • BMW 525d, 530d, 535d, M550d в кузове F10
  • BMW 640d в кузове F13
  • BMW 730d, 740d, 750d в кузове F01
  • BMW X3 в кузове F25
  • BMW X4 в кузове F26
  • BMW X5 в кузове E70, F15
  • BMW X6 в кузове E71, F16

Вместе с N57 производитель выпускал и 4-цилиндровый дизельный N47, который фактически представляет собой тот же мотор за отсутствием двух цилиндров, с другой турбиной и системами выпуска и впуска.

С 2015 года планомерно N57 заменяют на новые дизели BMW B57.

Модификации двигателя

N57 3

Эксплуатация N57

Расход топлива составляет 6,4 л по городу, 4, 9 л по трассе и 5,4 литра дизтоплива в смешанном режиме на 100 км пробега.

Расход масла на угар, заявленный производителем, составляет 700 мл на 1000 км.

Как и все современные двигатели BMW, мотор привередлив к качеству моторного масла и топлива. Масло стоит использовать исключительно 5W30, 5W40, желательно — рекомендуемое производителем.

Техническое обслуживание мотора N57 проводится каждые 15 тыс. км пробега. Сервисмены рекомендуют сократить этот регламент до 7-8 тыс. км.

Ресурс двигателя по оценкам владельцев и экспертов составляет 300+ тыс. км.

  • Привод ГРМ также весьма надежен: цепь ходит в среднем по 200+ тыс. км.
  • Турбина служит 200+ тыс. км, что весьма достойно.

Типичные неисправности

Двигатель N57 похож по конструкции и характеристикам на другие моторы N-семейства. У него также имеются специфические проблемы, характерные для данных турбодизелей.

Вихревые заслонки

В отличие от семейства M, здесь они рискуют не отломаться, улетев в двигатель — но закоксоваться и перестать вращаться. Как следствие — работа двигателя нарушается, на приборной панели владелец видит коды ошибок.

К такой ситуации приводит загрязненный клапан EGR. Его нужно регулярно чистить или заглушить. Часто владельцы сталкиваются с проблемой заклинившего клапана уже к 100 тыс. км. пробега.

N57 4

Шум в подкапотном пространстве

Общая проблема с мотором N47, которая связана с износом демпфера коленвала спустя примерно 100 тыс. км пробега. Решение — замена детали.

Цепь ГРМ

Другая причина нетипичного шума из моторного отсека — на замену таким образом попросилась цепь привода ГРМ. Обычно это случается на пробеге порядка 200 тыс. км.

Итого

Моторы серии N57 — надежные мощные турбодизели, которые заслужили уважение автолюбителей по всему миру.

Если сократить рекомендуемый производителем срок обслуживания мотора вдвое, не экономить на расходниках и заправляться качественным топливом, N57 прослужит долго и порадует своими характеристиками владельца.

Не пропустите другие обзоры двигателей BMW N-серии:

Читайте также:

      

  • Toyota bt reflex rre200h ошибка 2 143
  •   

  • C1181 ошибка рено сценик 2
  •   

  • Bsm ситроен с4 схема
  •   

  • Kuhlmittel prufen ошибка volvo
  •   

  • Схема выхлопной системы митсубиси асх

  • #1

тк данную неисправность устранил давно, но все же решил поделиться своим вариантом решения. Многие сталкиваются с ошибкой актуатора вихревых заслонок, машина не едет, чек не горит, помогает вкл/выкл зажигания но не надолго. Происходит это из за выработки упора тяги актуатора. Соответсвенно получаем отрицательные значения датчика, в моем случае -3,73% при эталонном значении в 5%. Я долго штудировал форумы, разговаривал с сервисами и в конечном итоге стала вырисовываться следующая картина ремонта:
1) Удалить всю экологию вместе с вихревыми заслонками
2) Заменить впускной коллектор на новый
3) Сделать механический упор тяги актуатора

Эксперимента ради, решил пойти 3-м путём, но немного не стандартно. Все предлагают сделать механический упор тяги, путём снятия коллектора. На забугорном сайте нашёл даже фото с саморезом)) оказывается там тоже колхозников хватает))

Мое решение электронное, и опытным путём, подобрав сопротивление с помощью «магазина сопротивлений» внедряем его в цепь датчика. Что получаем: датчик перестаёт уходить в отрицательные показатели — авто не выдаёт ошибку и едет как положено)

     

08-27-2018, 03:59 PM

 
#1

New Member

Drives: E60, E70, E90

Join Date: Jun 2017

Location: Ireland

ISTA+ 2C3200 Swirl Flap Actuator mechanically Faulty (Lever Broken)


Hi All,
This error has reappeared after a days driving.
I cleared it earlier today took a short drive and no error, then a longer drive and it shows up again.

Anyone any experience with this error, I have replaced Swirls Flaps on E60 and E70 before including cleaning intakes and EGR delete.

But that was for prevention, on my 2015 X5 F15 sDrive25d I didn’t expect it to have swirl flaps.

The diagnostics show the air intake is not whats expected, first screenshot is what it currently reads, the 2nd is what ISTA says the reading should be like.

Any advice before I start tracking that controller?

Thanks


Last edited by IrishLad; 08-27-2018 at 04:08 PM..

     

08-28-2018, 02:46 AM

 
#2

New Member

Drives: E60, E70, E90

Join Date: Jun 2017

Location: Ireland

Just researching this and a few YouTube videos show swirl flaps are internal to the manifold until E Series.

So not easy to remove it replace, but before I start that was hoping someone might have been through this issue and can offer some advise?

     

08-28-2018, 12:35 PM

 
#3

New Member

Drives: E60, E70, E90

Join Date: Jun 2017

Location: Ireland

Anyone?

     

08-28-2018, 12:52 PM

 
#4

Major

Drives: X5

Join Date: Jan 2012

Location: DC

Remove the intake and inspect, likely dirty as f##k. Same for EGR. You can remove just the flaps, leaving the shaft in (or plugging with a screw).

     

08-28-2018, 02:38 PM

 
#5

New Member

Drives: E60, E70, E90

Join Date: Jun 2017

Location: Ireland

Thanks.

Have you removed the flaps and left just the shaft as from what I can see it doesn’t look to easy to remove without breaking them, unlike the external rod activated on the E Series?


Last edited by IrishLad; 08-28-2018 at 02:52 PM..

     

09-10-2018, 04:26 AM

 
#6

New Member

Drives: E60, E70, E90

Join Date: Jun 2017

Location: Ireland

For anyone who is interested.

I removed the intake manifold and the swirl flaps.
As ISTA reports the actual arm that connects to the actuator was broken.

They where VERY badly blocked up, I suspect they where so caked in carbon and dirt that the arm broke as they could no longer fully close without catching on the edges.

So its sorted now, you have to reset the Swirl Flap actuator BEFORE replacing them using ISTA, I assume this is to reset the amount of movement they are allowed and resets them to fully open and close again.

     

09-10-2018, 09:56 AM

 
#7

Lieutenant

MrTookies's Avatar

United_States

Drives: 2011 E90 328i, 2015 F15 35D

Join Date: Jan 2013

Location: Drivers Seat

Quote:

Originally Posted by IrishLad
View Post

For anyone who is interested.

I removed the intake manifold and the swirl flaps.
As ISTA reports the actual arm that connects to the actuator was broken.

They were VERY badly blocked up, I suspect they were so caked in carbon and dirt that the arm broke as they could no longer fully close without catching on the edges.

So its sorted now, you have to reset the Swirl Flap actuator BEFORE replacing them using ISTA, I assume this is to reset the amount of movement they are allowed and resets them to fully open and close again.

Interesting…Curious what your mileage was when this happened this is what some of my intakes looked like at 100k Post #30 https://f15.bimmerpost.com/forums/sh…1425461&page=2

I had the same issue as you had around 75k miles, and the dealer had to replace everything after they messed up on something else and I ended up luckily not paying a dime.

Not sure if you have this stuff over in Ireland but in the US this stuff works wonders… https://www.amazon.com/gp/product/B0…?ie=UTF8&psc=1

     

09-11-2018, 02:47 AM

 
#8

New Member

Drives: E60, E70, E90

Join Date: Jun 2017

Location: Ireland

Hi,
It’s 80k and was a lot dirtier than I expected for the milage and engine model.

I cleaned out the manifold by soaking in petrol overnight then finished with a cleaner similar to what you posted, and installed a new swirl flap rail.

I am going to map the engine and do an EFT delete and block off the feed pipe into the manifold, the older E series had a vac pipe you could remove and block, this engine doesn’t.

As not worth having the carbon built up again.

I took some pictures that I can post when I am home.

     

12-11-2018, 01:55 AM

 
#9

Registered

Drives: 535dx 313KM

Join Date: Dec 2018

Location: Poland

Hi, I got the same problem with swirl flaps. All was cleaned very carefully and errors still occurs. Did you manage with the problem?

Thanks!

     

01-02-2019, 07:53 AM

 
#10

Registered

Drives: 535dx 313KM

Join Date: Dec 2018

Location: Poland

heyy, anyone could help me?

     

02-27-2019, 09:36 AM

 
#11

New Member

Drives: E60, E70, E90

Join Date: Jun 2017

Location: Ireland

Quote:

Originally Posted by mradziol
View Post

Hi, I got the same problem with swirl flaps. All was cleaned very carefully and errors still occurs. Did you manage with the problem?

Thanks!

Hi only seeing this post now!

Did you get it sorted, assumed you did by now but if not read below.

You have to reset the swirl flap before replacing (or cleaning them) as I mentioned above, otherwise the error won’t clear which is what happened me the first time.

So reset the controller, then remove the connector to the actuator, then reconnect and reset again (so the car things you reset it before removal if that makes sense by just disconnecting and reconnecting between resets.)

     

06-12-2019, 08:54 PM

 
#12

Lieutenant

MrTookies's Avatar

United_States

Drives: 2011 E90 328i, 2015 F15 35D

Join Date: Jan 2013

Location: Drivers Seat

Quote:

Originally Posted by IrishLad
View Post

Hi only seeing this post now!

Did you get it sorted, assumed you did by now but if not read below.

You have to reset the swirl flap before replacing (or cleaning them) as I mentioned above, otherwise the error won’t clear which is what happened me the first time.

So reset the controller, then remove the connector to the actuator, then reconnect and reset again (so the car things you reset it before removal if that makes sense by just disconnecting and reconnecting between resets.)

Has anybody actually deleted the swirl flaps on the F15 and if so what’s the benefit? See on the E Series quite a few people have… but it’s also different design…

     

06-21-2019, 01:33 AM

 
#13

Registered

Drives: 535dx 313KM

Join Date: Dec 2018

Location: Poland

Hi, could you tell me where I can find in ISTA the procedure for checking the swirl flaps as you did? Thank you in advance.

     

06-23-2019, 08:22 AM

 
#14

Registered

Drives: 535dx 313KM

Join Date: Dec 2018

Location: Poland

My ISTA is 4.01.20 and i cannot find anywhere the procedure for swirl flaps test

     

05-22-2020, 03:15 PM

 
#15

New Member

Drives: 2013 F15 3.0d

Join Date: Mar 2015

Location: Manchester,UK

Resurecting this

Uploaded a pic of how to reset the adaptions in ISTA, its the air mass adaptions that need resetting.

I’ve just gone through this and not managed to get rid of the 2C3200 error code. Followed the steps resetting before and after unplugging the swirl flap controller and that has not worked.

I have subsequently changed the swirl flap controller to no effect. Now i think there may be an issue with the swirl flaps themeselves or maybe how i have fitted them. I have had them out now 5 times and still cannot see anything obviously wrong or broken, is there anything i should be conscious of when assembling the swirl flaps into the manifold? All the swirl flaps look identical and as they were so clogged when i took them out i wasn’t able to maintain the order even though they all look identical.

Its very weird the car seems to be restricted at first start up then if i turn it off and re-start it then the restriction is not there. The error code still maintains.

I have managed to run the swirl flap test and get identical results as IrishLad, but then after a few cycles of stopping/starting the car it appears the DDE turns off the swirl flap controller and then when you run the swirl flap test the blue line (flap position) just flat lines across the bottom and the controller doesn’t move during the test.

Anyone else struggled with this?

I am in two minds to just remove the swirl flaps, fit a bung in the end of the shaft and have it mapped out.

Also the DDE is now complaining the DPF soot levels are high as as the regen is blocked because of the swirl flap error in the DDE Arrgg!!!

Thanks

Craig

Attached Images

 


Last edited by heple; 05-22-2020 at 03:38 PM..

     

07-23-2020, 09:54 AM

 
#16

Registered

Drives: BMW 335d F31

Join Date: Jul 2020

Location: Oxfordshire

Hi Heple,

Did you manage to get this resolved in the end? I have exactly the same issue and symptoms that you have described. Restricted power on first start, followed by normal power if do a quick engine off/on again.

In terms of troubleshooting, I have followed the very same approach — took out the inlet manifold, cleaned-up the swirl flaps such that they were super smooth and free-moving when they got reinstalled. The arm-follower for the actuator is a bit fiddly so when it didn’t work at first I thought I did something wrong here. However, I’ve since had this in and out a few times and I am certain it’s installed correctly. I have also reset the adaptation on ISTA using the method described in this thread. With all this done, it still shows a flat blue line during a swirl-flap test. One other thing I tried was to remove the actuator from car and run the swirl-flap test with it loose; it does show the motor arm moving in free-air, which further adds to my confusion. I was going to buy a new swirl-flap controlled thinking that this has died due to fighting excessive load for a prolonged period but your experience suggests this is unlikely to be the case.

All this started as I having been getting quite a lot of smoke under acceleration and also occassionally when I go to accelerate, it hesitates, followed by a cloud of smoke from the exhaust. I gather the fuel injected is not being matched by the right amount of air. I was hoping this was swirl-flap related issue but I reckon it may be more — but still need to solve this first!

Any update you could provide would be greatly appreciated.

Cheers,

Shane

     

07-24-2020, 02:40 AM

 
#17

New Member

Drives: 2013 F15 3.0d

Join Date: Mar 2015

Location: Manchester,UK

Shane,

I figured out why we get the error code. Its because the swirl flap controller arm goes past its intended rest point (see pic) and triggers an internal switch that tells the DDE that the arm has detached from the swirl flaps.

Now ours haven’t detached but the whole assembly must be rotating past its intended stop point. As you will be aware the system does have stop point in the full closed position but the motor is controlling the full open position on ours (default rest state of the motor) and shouldn’t be. I can only conclude there should be a mechanical stop point that is worn/not working on ours. I tried to find where in the manifold within the swirl flap assembly there was something that was a functional stop point and couldn’t see anything.

In the end i removed the swirl flaps, fitted a bung and then put a screw in the swirl flap controller (bodged…) to mimic the stop point. I set the screw in the correct position using the test function in ista but its location is very easy to copy from the pic. You do lose some low down performance doing this but the car returns back to normal in function and error codes go and the swirl flap test works. I am about to have mine remapped to resolve the performance impact. Alternative solution is most likely a new inlet manifold.

I scored two lines on the controller in the pic to show where the arm rested without the screw and with the screw in place (position its meant to rest when assembled).

I know my controller had no issue as i replaced, that leaves the arms or the inlet being worn as the main candidates.

hope this helps.

I have also done some research on what creates the blocked swirl flap issue. Its definitely the combination of oil vapors from the rocker cover via the pcv valve and exhaust gases from the egr. The key is to stop the oil vapors, so i will be installing a oil catch can to prevent the sludge build up.

Craig

Attached Images

  


Last edited by heple; 04-25-2021 at 07:51 AM..

     

07-24-2020, 01:22 PM

 
#18

New Member

Drives: 2013 F15 3.0d

Join Date: Mar 2015

Location: Manchester,UK

What i also don’t get is how some owners with the N57 engine seem to be able to remove swirl flaps and fit a bung with no DDE issues whereas some of us get this error code.

Suggests we have different versions of the DDE or updated software.

Not sure if there are any mechanical differences. i know we have electronic controlled swirl flap controller and electronic turbo wastegate so DDE certainly has the ability to detect and remove boost on ours but would of thought that was the same on other N57 vehicles but not looked into it.

Craig

     

01-04-2022, 03:23 PM

 
#19

Registered

Drives: BMW 116D Sport F20

Join Date: Jan 2022

Location: Lancashire

This helped me immensely, Thank YOU! i put the screw in exactly as your picture and the swirl flaps test passed in ISTA and DDE was now rid of all errors, Genius!

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • 2ее5 мини купер ошибка
  • 2еа9 ошибка бмв
  • 2е98 ошибка бмв n52
  • 2е97 ошибка бмв е90
  • 2е97 ошибка бмв е60