Ошибка opengl blender

Как правило, проблема возникает при обновлении версии Blender, поставляемой в архиве. В этой версии Blender тянет с собой ряд библиотек, включая OpenGL. Библиотеки располагаются в каталоге ./lib.

При распаковке и замене файлов в ./lib могут остаться символические ссылки, ссылающиеся на не актуальную (отсутствующую) библиотеку libGL.so, что приведёт к проблеме:

Error! Unsupported graphics card or driver.
A graphics card and driver with support for OpenGL 3.3 or higher is required.
The program will now close.

Самый простой вариант — удалить старый каталог lib и извлечь новый из архива. После этого Blender вновь будет работать.


I’ve recently wanted to get back into using blender for some fun art projects, but anytime I try and install the program and run it, I run into issues. The last time I used it was in December of 2020, so I know it’s updated, but I’m pretty sure my computer specs should be good enough to run the program.. I’m not sure what’s going on…

I’ve tried updating my graphics card drivers (they’re up to date), I’ve uninstalled and reinstalled them just to be sure. I’ve found an opengl32.dll file and moved it into the blender folder, and it opened the program, but ran terribly slow (very glitchy and would eventually not respond when I click different shading views), I uninstalled it and reinstalled it and now adding that file doesn’t even let it open. I’ve tried installing an older version (the version I was working on before, and that doesn’t work either. I’m not sure what to do next…. I’ve added photos of what is popping up, and my computer specs. I also don’t know if it would affect it, but I have a Cintiq 13 attached..

Any help is appreciated, I just really want to get back in the program and make things :/

enter image description here

enter image description here

enter image description here

enter image description here

Автор

Сообщение

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

whoisdog

Репутация: 1

На сайте c 07.09.2021
Сообщений: 5

17.03.2022 20:22

Доброго времени суток.

На протяжении долгого времени пытаюсь решить проблему, которая не дает нормально работать с 3D пакетами.После переустановки винды перестали запускаться Blender, Substance. Ошибка которую выдает — для работы требуется Open GL 3.3 или выше. Все драйвера стоят, в программе Radeon Software показывает, что Open GL присутствует. 

До переустановки винды все работало, сейчас из тех программ что я пользовался раньше со мной остался только 3д макс.

Ниже приложу скриншоты.

Radeon. Драйвера

Блендер

Фотошоп. Основные функции продолжают работать, большинство — нет. Все тот же open gl

Сабстанс не выдает даже ошибку, просто завершается после титров. 

Мужики, очень долго не могу решить эту проблему, помогите. Кто поможет, реально пойду и свечку за ваше здоровье поставлю.

Заранее спасибо

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

albatr0s

Репутация: 12099

На сайте c 31.03.2011
Сообщений: 9609
Renderfarm

17.03.2022 22:45

дистрибутив винды с оф сайта или от «дяди Васи» с торрента? без шуток это важный нюанс (с офсайта качается свободно и бесплатно)

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

Kaiwas

Репутация: 2642

На сайте c 25.02.2009
Сообщений: 2463
Липецк projectbp.ru

17.03.2022 22:53

видяшка держит OpenGL 4.5 первое, что бы я проверил это драйвера. Может как-то криво встали.

Может не нужно PRO enterprise. Поставить драйвера нормального человека для пробы.

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

albatr0s

Репутация: 12099

На сайте c 31.03.2011
Сообщений: 9609
Renderfarm

17.03.2022 22:57

Kaiwas левая сборка винды, именно десятки, может по жести косячить, случай из жизни — поставил левую сборку десятки, процы в синебенче выдавали результат в 1,5 раза ниже, при установке дров видюхи синий экран, хотя вроде был чистый билд прошки, «вроде», скачал с оф сайта билд, процы начали выдавать верный результат в синебенче и видюха норм встала

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

whoisdog

Репутация: 1

На сайте c 07.09.2021
Сообщений: 5

17.03.2022 22:59

Сборка реально максимально левая, снесу тогда завтра. спасибо.

Цитата Kaiwas:

видяшка держит OpenGL 4.5 первое, что бы я проверил это драйвера. Может как-то криво встали.

Может не нужно PRO enterprise. Поставить драйвера нормального человека для пробы.

Пробовал все возможные варианты с драйверами, уверен, что дело не в ПО видеокарты. Спасибо.

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

albatr0s

Репутация: 12099

На сайте c 31.03.2011
Сообщений: 9609
Renderfarm

17.03.2022 23:02

у меня на 7 машинах оф винда 10 про с 17 года, никаких проблем, ни одной переустановки, машины не ребутятся месяцами

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

Kaiwas

Репутация: 2642

На сайте c 25.02.2009
Сообщений: 2463
Липецк projectbp.ru

17.03.2022 23:07

Цитата whoisdog:

Blender, Substance

Если совсем не срастётся то можно накатить линуксы )))Обе «эти» программы есть под него. А блендер так ещё и работает шустрее вроде чем виндоверсия.

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

albatr0s

Репутация: 12099

На сайте c 31.03.2011
Сообщений: 9609
Renderfarm

17.03.2022 23:09

Kaiwas с быстродействием под линуском, тут думаю все сильно зависит от железа, в смысле процов

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

Kaiwas

Репутация: 2642

На сайте c 25.02.2009
Сообщений: 2463
Липецк projectbp.ru

17.03.2022 23:46

Цитата xpp_nd_ruphus:

с быстродействием под линуском, тут думаю все сильно зависит от железа, в смысле процов

не. тестилось на одной машине.

Там что-то связанное с компиляторами или чем-то таким низкоуровневым. Вощм блендер на линуксах шустрее ворочался/рендерился.

Вот старенькие тесты. Может что и изменилось, но всё же инцидент был

На счёт сабстенсов не знаю. С ним скорее всего может быть и обратная ситуация.

Вставить имя в ответ
Перейти в профиль

albatr0s

Репутация: 12099

На сайте c 31.03.2011
Сообщений: 9609
Renderfarm

17.03.2022 23:50

Kaiwas насчет операционок слышал, что на вин сервере рендерит быстрее, чем на обычной винде про, но сам не тестил, как то времени не было, чтоб накатить другую винду ради пробы

Blender 2.8+ and beyond (Blender 2.9+, 3.x, 4.x et al) is as much of a change from version 2.79 as 2.50 was from 2.49, in that significant parts of the internal rendering system has been rewritten to accommodate more modern systems and effects. Unfortunately this mean it may not run when installed to older computers, desktop or laptop alike, unless the graphics sub-systems support OpenGL 3.3 or above.

IMPORTANT NOTE: unfortunately Blender 2.8 and above to the latest versions will not run on a “Potato PC” so a bigger potato, or an appropriately sized sack of potatoes, preferably of a red or russet variety, will need to be purchased at some point – sadly there is no way to avoid this recipe requirement without burning everything and setting the kitchen on fire.

Design note: generally speaking Blender not running on a given computer is more likely a hardware, rather than software issue (notwithstanding operating system/driver incompatibilities).

How to check Blender compatibility

To check if the “Unsupported graphics driver” error is the actual problem starting Blender 2.8 or above, first determine the systems graphics capabilities. If this is unknown, type “Device Manager” into the Start menu Search bar (or Cortana) and check the “Display adapters” listing, it should read something like “Intel(R) HD Graphics 3000” for example, that’s mid-second generation Intel CPU (2xxx).

Design note: Intel’s graphics infrastructure is a component of the CPU rather than a separate or dedicated external card as might be provided by nVidia or AMD so the nomenclature used may not be specifically generational as that might otherwise be thought; HD 2000, 3000 and some 4000 subsystems for example, can be found on Intel i3/i5/i7 2nd generation CPU’s (e.g. i3 2330, i5 2500 etc.). For NVIDIA, ATI/AMD, most graphics card from NVIDIA‘s 4th generation (and above) support OpenGL 3.x, this includes ‘m’ or mobile class embedded GPUs, i.e. Geforce 405m supports OpenGL 4.5 (3rd generation or below do not support 3.x). For ATI/AMD, cards/mobile modules based on the R500 GPU support OpenGL 3.x, although preference should be for R600 or above as this supports OpenGl 4.x ensuring greater compatibility.

Using this information search the Internet for details. For the above this might bring up this from Intel itself or this from Wikipedia, the upshot being that Intels HD 3000 only supports OpenGL up to 3.1 on Windows (3.3 on Linux). In this instance Blender 2.8 or any version above that won’t run on Windows 7, 8 or 10 resulting in the error seen.

How to fix the Blender compatibility issue

Notwithstanding driver updates, unfortunately the only way to fix or address the issue and get Blender 2.8+ up and running is to update the systems graphics hardware, the graphics card, onboard chipset or component responsible for rendering graphics to something that’s OpenGL 3.3 compatible. For laptop/notebook users this is generally not possible (unless using an MXM module). For desktop users any modern card manufactured within the last few years should be capable of running Blender 2.8+ (cf. above) but double-check before purchase.

OpenGL, Blender 2.9+ & Beyond

Due to Blenders relatively rapid development support for cutting edge features obligate use of relatively modern graphics cards or systems. As a result Blender 2.90, and going forward to all versions of Blender, a compatible graphics card that supports, at minimum, OpenGL 3.3 as discussed above, is REQUIRED. If not, when launched Blender 2.9 et al will display the same Blender – Unsupported Graphics Card of Driver error message. Unfortunately, again as above, this means a graphics system update will be necessary to run newer versions of the application.

Design note: for Linux users OpenGL 3.3 support may be available depending on driver installed.

Blender 2.9 requires OpenGL 3.3
Blender 2.9, and going forward ALL VERSIONS of Blender, require graphics support for OpenGL 3.3 or above.

Blender 2.91 Support

With the introduction of Blender 2.91 a new set of minimum requirements have been brought into effect that means support for OpenGL 3.3, on its own, is no longer sufficient to run Blender. For AMD graphics cards used in particular Blender will ‘crash’ on launch briefly displaying an EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION error. If this occurs it exposes a hardware incompatibility due to use of an older chip-set architecture that’s obsolete and longer unsupported by AMD, Terascale instead of the newer GCN series. As this issue is hardware related is cannot be solved with driver updates, and obligates a(nother) hardware upgrade to address.

Important: for Blender 2.91 Intel’s HD Graphics 3000 is no longer supported, the minimum is the HD Graphics 4200 chipset (OpenGL 3.3 support remains).

Design note: crash report/log can be found in C:Users[user]AppDataLocalTempblender.crash.txt

Error : EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION
Address : 0x000000005B922FB7
Module : atio6axx.dll
Thread : 00002c60
Writing: C:Users[user]AppDataLocalTempblender.crash.txt

Blender 2.91 requirements
Blender 2.91 introduces new requirements to run the application else it will ‘crash’ out briefly displaying a fatal error that means support for OpenGL 3.3 or above is no longer sufficient (despite being so for Blender 2.90.x).

i can’t open Blender 2.80 since it tells me that it requires OpenGL 3.3 to run.
Well, when i start it with my intel graphics adapter everything is fine, but it fails, if i want to start it via optirun / primusrun with my nvidia graphics card, although it supports OpenGL 3.3.

Output:

Read prefs: /home/daniel/.config/blender/2.80/config/userpref.blend
AL lib: (EE) GetLoadedHrtf: Invalid header in /usr/share/openal/hrtf/default-44100.mhr: "MinPHR02"
AL lib: (EE) GetLoadedHrtf: Failed to load /usr/share/openal/hrtf/default-44100.mhr
AL lib: (EE) GetLoadedHrtf: Invalid header in /usr/share/openal/hrtf/default-48000.mhr: "MinPHR02"
AL lib: (EE) GetLoadedHrtf: Failed to load /usr/share/openal/hrtf/default-48000.mhr
Error! Blender requires OpenGL 3.3 to run. Try updating your drivers.

Here are some (maybe usefull) outputs:

1.) glxinfo | grep OpenGL

OpenGL vendor string: Intel Open Source Technology Center
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) Haswell Mobile 
OpenGL core profile version string: 4.5 (Core Profile) Mesa 18.2.2
OpenGL core profile shading language version string: 4.50
OpenGL core profile context flags: (none)
OpenGL core profile profile mask: core profile
OpenGL core profile extensions:
OpenGL version string: 3.0 Mesa 18.2.2
OpenGL shading language version string: 1.30
OpenGL context flags: (none)
OpenGL extensions:
OpenGL ES profile version string: OpenGL ES 3.1 Mesa 18.2.2
OpenGL ES profile shading language version string: OpenGL ES GLSL ES 3.10
OpenGL ES profile extensions:

2.) optirun glxinfo | grep OpenGL

OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce 840M/PCIe/SSE2
OpenGL core profile version string: 4.6.0 NVIDIA 410.57
OpenGL core profile shading language version string: 4.60 NVIDIA
OpenGL core profile context flags: (none)
OpenGL core profile profile mask: core profile
OpenGL core profile extensions:
OpenGL version string: 4.6.0 NVIDIA 410.57
OpenGL shading language version string: 4.60 NVIDIA
OpenGL context flags: (none)
OpenGL profile mask: (none)
OpenGL extensions:

3.) mhwd -l -d
———————————————————————————

PCI Device: /devices/pci0000:00/0000:00:1c.4/0000:03:00.0 (0302:10de:1341)
Display controller nVidia Corporation GM108M [GeForce 840M]
———————————————————————————
INSTALLED:

NAME:   video-hybrid-intel-nvidia-bumblebee
ATTACHED:   PCI
VERSION:    2018.08.09
INFO:   Hybrid bumblebee solution for NVIDIA Optimus Technology - Closed source NVIDIA driver & open source intel driver.
PRIORITY:   8
FREEDRIVER: false
DEPENDS:    -
CONFLICTS:  video-intel video-nvidia video-nvidia-304xx video-nvidia-340xx video-nvidia-390xx video-hybrid-intel-nvidia-390xx-bumblebee video-hybrid-intel-nouveau-bumblebee 
CLASSIDS:   0300 0302 0300 
VENDORIDS:  10de 8086 

> AVAILABLE:
...

If i try to force the version to 3.3 (for whatever reason) with MESA_GL_VERSION_OVERRIDE=3.3 and MESA_GLSL_VERSION_OVERRIDE=330 it still outputs version 4.6.

A bit weird is that i was able to run blender some weeks ago, but changed some stuff in my linux configs which shouldn’t have anything to do with my hardware / drivers / etc. The only difference is that i was using gnome on wayland and now i’m using i3 on Xorg.

Suggestion to fix it are welcome.
Daniel

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Ошибка opengl 1281 invalid value майнкрафт шейдеры
  • Ошибка opengl 1286 invalid framebuffer operation майнкрафт
  • Ошибка opengl 1281 invalid value майнкрафт что это
  • Ошибка opengl 1285 out of memory
  • Ошибка opengl 1281 invalid operation майнкрафт