Причин может быть несколько.
1) сбилась калибровка одного из угловых датчиков (маловероятно). Бывает когда делался ремонт заднего бампера или под ним.
2) Вода в разъеме одного из датчиков. Они достаточно герметичны, но всеже вероятность есть.
3) Что-то металическое попало в зону видимости датчика. Опять же чаще всего после ремонта бампера, если паяли например сеткой в углах или использовари краску с содержанием металлических частитц и т.п.
4) Некорректно установленная сигнализация или иная нештатная система оказывающая влияние на сеть питания или КАН шину.
В принципе система эта самостоятельная и с другими системами мало связанна, так что ее отключение чаше всего (90%) связано именно с самими датчиками (Левым или правым) которые стоят в углах за бампером.
Я бы посоветовал, Вам для начала скинуть клемму аккумулятора минут на 10-15. Возможно один из датчиков поймал како-то глюк и банально перестал отвечать на запросы. Но имейте ввиду, что ошибка при снятии клеммы уйдет, и посмотреть что именно было неполучится. Если ошибка останется после снятия клеммы, то тогда сразу будет ясно в чем дело после чтения диллерским софтом.
B2300
Низкий уровень сигнала в цепи заднего радара
B2301
Высокий уровень сигнала в цепи заднего радара
B2304
Залипание выключателя заднего радара
Определяется только левый радарный датчик (основной).
B2311
Сигнал обнаружения с заднего радара на TCM
B2313
Сигнал обнаружения с заднего радара на систему VDC
B2327
Внутренняя неисправность заднего радара (внутренняя электрическая цепь)
B2329
Не выполнено совмещение осей заднего радара
B2350
Ошибка связи между основным и вспомогательным задними радарами
B2351
Потеря связи между основным и вспомогательным задними радарами
U0073
Отключение шины связи блока управления
U0101
Потеря связи с TCM
U0122
Потеря связи с блоком управления системой VDC
U0140
Потеря связи с центральным блоком управления
U0155
Потеря связи с блоком управления комбинацией приборов
U0402
Получены неверные данные с TCM
U0416
Получены неверные данные с блока управления системой VDC
U0422
Получены неверные данные с центрального блока управления
U0423
Получены неверные данные с блока управления комбинацией приборов
U1235
ПОТЕРЯ СВЯЗИ С СИСТЕМОЙ EyeSight
U1433
ПОЛУЧЕНЫ НЕВЕРНЫЕ ДАННЫЕ С СИСТЕМЫ EyeSight
System malfunction indicator
System malfunction indicator
1)
At first, this message will appear
2)
Then this message will appear
This indicator appears when a malfunction
occurs in the system. Contact a SUBARU
dealer and have the system inspected.
Starting and operating/Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD)
SRVD OFF switch
SRVD OFF indicator
If the SRVD OFF switch is pressed, the
SRVD OFF indicator appears on the multi
information display of the combination
meter, and the SRVD is deactivated.
Press the switch again to activate the
SRVD. The SRVD OFF indicator disap-
pears.
NOTE
. In the following cases, press the
SRVD OFF switch to deactivate the
system. The system may not operate
properly due to blocked radar waves.
When towing a trailer
When a bicycle carrier or other
item is fitted to the rear of the
vehicle
When using a chassis dynam-
ometer or free roller device, etc.
When running the engine and
making the wheels rotate while
lifting up the vehicle
. If the ignition switch is turned to the
LOCK / OFF position, the last known
status of the system is maintained. For
example, if the ignition switch is turned
to the LOCK / OFF position with the
SRVD deactivated, the SRVD remains
deactivated the next time the ignition
switch is turned to the ON position.
. If the vehicle battery is disconnected
due to situations such as battery
terminal or fuse replacement, after the
battery is reconnected, the SRVD will
be activated.
CONTINUED
7-57
Possible to fix Subaru common SRVD disabled issue without going to the dealer shop? Yes. Here’s the customer’s working experience.
The tutorial here is for sharing purpose. You are at your risk. Credit to Mr. RaySajuuk from subaruoutback.org forum here.
”
Ok, few weeks ago my car shows me SRVD disabled. I checked the owner’s manual and made an appointment with my dealer last Friday. After 3 hours of waiting, service agent told me that they don’t know what exactly is the problem, but possibly the left sensor is broken, or the bracket is misaligned. Because the technician saw a damage on my rear left bumper. And their diagnostic system (presumably SSM3/4) was unable to communicate with my cars, because my aftermarket LED light bulbs and HID headlights. Hence, they are unable to fix it under my extended warranty.
Therefore, they told me if I was to fix it, I would have to pay $2000-$12,000, and it would take 4 hours to disassemble the rear bumper, and replace the sensor, with additional 3 hours for sensor calibration. And for the calibration part, they have to take my car to a different shop where there is no sunlight. blah blah blah. Yea sure, they seriously think I would believe them with all the BS, and spending $2000-$12,000 to fix it. I mean I’m not an expert on radio frequency, or any of related field. But I highly doubted the part of have to calibrated without sunlight and 3 hours of time. So, I paid the $200 service fee for nothing, and went back home. Think about it, if there’s interference from the sunlight, would the calibration including both sunlight and no sunlight conditions? We don’t just drive the car at night right? Anyway, below is the picture of what their technician claimed, rear left bumper damage.
When I got back home, I used my own VXDIAG VCX interface box and SSM4 2018.01 to access my car. Guess what, I am able to pull out all the information, DTCs without right a way without any problem. The first DTC B14A1 is because I was doing it at the night. As you can see the Blind Spot system did have problem with DTC B2329, with SRVD System fail flag set to fail in the detailed monitor data on the right side of the sensor, the opposite of what dealer was suggested.
Ok, now I have the identified the DTC code is time to Google. After an hour searching about related issues and potential fixes, I got no luck. However, I did found out the Subaru Technical Information System (STIS). I created an account and paid 3 days subscription of $34.95, then searched everything using my VIN number and downloaded everything, the service bulletins, service manuals, etc.
According to the service manual, First step, I need to check the sensor physical condition to make sure the sensor is electronically working, and the bracket is attached firmly and properly to the chassis. After taken out of the rear bumper and close inspection, there is no physical damage to the sensor and bracket is firmly attached.
Next step, following the service manual is sensor alignment. Which require a radar reflector, and some positioning and measuring steps. The radar reflector tool kit number is [SOA321103] with a price tag of $216.61, you can find it on Bosch Automotive Service Solutions website.
Side track, I had to create an aftermarket account to order from the website. I received an email from them the next day after I placed my order. Apparently their system is having a glitch, they didn’t get my payment information. I called them and provide payment information again as instructed in the email. But wired things just kept happening. I checked my bank statement, they charged me for the parts, and refund me right after. First I thought maybe is because i am using an international credit card which was not issued by US banks, with a US billing address. Then I ordered again using my US bank debit card, the thing happened again. Maybe I am not qualified to place an order from them.
At this point, I assume I had no choice but getting the radar reflector somewhere. So I bought it on Amazon, a marine radar reflector. I am assuming that sensor alignment just need a controlled distant with a reflector to bounce the signal back to the sensor to set a base measurement. All but simple mathematic equation. I can do the calculation on any distant, if I have the base measurement by myself too. I received the reflector today, and immediately assembled it and put it on test.
The tricky part is to find the correct position to put the reflector, and because I don’t have space in my garage, and sloped driveway. I have to calculate the height and distant of the reflector relative to my cars position. Thankfully all the numbers I need is on service manual.
After placed the reflector to the right location. I went back to the car where my laptop and interface box is connected. On SSM4, I started alignment process. The process took about 10 seconds and IT WORKED! [I made mistakes during the first few tries. In order for the alignment process to run properly, you have to make sure that your rear gate is closed, and your ignition to ON position, Engine cannot be running. Press ignition button twice with out pressing on the break.]
As instructed on SSM4, I turned off my ignition, and turned back on. Then I ran SSM 4 DTC scan again, the alignment DTC code is no History category, instead of Current. I saved all the DTC information and did a test drive, everything is working fine. Now, I have confirmed everything working as expected. I cleared memory of all the previous DTC code.
At the end, it took me total of 3 hours with to do everything, including positioning and figuring out things. Because I am not skilled mechanic and had no experience on how to fix a car problem like this. It is indeed my very first time doing such thing. Before I started all this, all I have is service manual, some common knowledge of how things works, and Google, that’s it.
Here is the breakdown cost of the necessary equipments and tools:
VCX interface box ~$400
Radar Reflector ~$70
STIS Subscription =$34.95
In Total ~$505
Now think about what dealer told me about the repair process. It will took an experienced mechanic 4 hours to disassemble, replace, reattach the rear bumper, and another 3 hours to calibrate the sensor. With a service price up to $12,000.
Note: VXDIAG Subaru SSM scanner price is down, now it takes $299 only.
Related posts:
Всем привет!
10 лет ездил на турбо форике и уже год владею дизельным аутбеком. куплен у серого дилера с завозом из турции.
впечатления неоднозначны.
пробег за год 16000.
-по поводу расхода: трасса 140-150 кмч — расход 8,5-8.7. город — 12,5-13. ни о каких 6,5 паспортных речи нет.
— про системы безопасности: кто бы что не писал, но EyeSight реально крутая штука. и считаю для себя самой полезной)))
пару раз протупил, засмотрелся на даму в соседнем ряду. реально машина тормозила сама и спасла 2-3 машины + меня)))) со скорости 100 остановила за 20 см от бампера стоящей машины впереди.
— активный круиз: удобно, но расслабляет слишком. на трассе пользоваться можно, а вот в городе не очень. ставлю самую маленькую дистанцию и все равно в пробке кто-то пролазит передо мной в поток. В больших медленно тянущихся пробках удобно — можно в вайбере писать и не следить за дорогой))))
-контроль полосы — польза сомнительная. пищит периодически, а учитывая качество разметки у нас (иногда полное ее отсутствие) то толку нет.
-по удобствам — все на своих местах. после 5-6 часов за рулем спина не болит. большего от машины не требую.
Аудио: отлично коннектится к телефону. начал пользоваться блютусом)).
харман кардон. звук приличный. есть СД диск, но еще ни разу не пришлось его вставлять — хватает музыки на телефоне + подписка Дизер. пробовал флешку подключить — все шикарно читается но лень на нее музыку качать. Да и качество звука с мп3 не сравнится с Дизером. Навигации нет.
машина используется дом-офис-дом + летом по выходным на море прокатиться.
сын после хонды своей сказал что это большая неповоротливая корова. где то так и есть. особого драйва не получить.
на форике когда турбина подхватывала был реально пинок в спину. тут такого нет. дизель дает момент хороший, тянет шикарно на малых оборотах. и все. просто все. никаких эмоций.
что смутило: на 12к пробеге загорелась лампочка сажевого фильтра. самомпрожиг запустился. лампа потухла.
заправляюсь на сокаре.
думал что от качества топлива расход большой — перепробовал все заправки что есть в одессе. разницы нет. Встретил аут дизельный 14 года. хозяин сказал что до 20к пробега у него тоже был большой расход, потом система как то по другому работать начала и сейчас 7 по городу — буду ждать.
Неожиданно зажглась ошибка системы srvd. система отключилась. на дисплее надпись обратиться к инструкции — там написано идите к дилеру. Поехал к официалам…печаль…. они возят только бензин, только пустышки без всех систем. соответственно и диагностировать и откалибровать радары не могут. нет оборудования. Предложили приехать весной-летом. Через две недели система сама включилась. чудеса. реально понял что без нее было неудобно. (только на панели все равно горит восклицательный знак и не сбрасывается ошибка)
как то смотрел на ютубе возмущения очередного тестера аутбека про отсутствие парктроника у субару в базе. так он нафиг не нужен. srvd его полностью заменяет.
EyeSight — пару раз в туман отключалась. и как то не сработала на пешехода вечером. пришлось по старинке педалькой тормозить))
из допов поставил только сигнализацию пандора с дистанционным запуском. Зимой приятнее в теплую машину садиться:).
резюме: машина как персональная жоповозка меня полностью устраивает. не для форсажа и гонок по городу. спокойная, надежная, неторопливая. огромный багажник (с очень тупым электроприводом). такая большая серая мыша. ничего экстраординарного, рабочая лошадка.
для завзятых субаристов — явно не то что надо. на ней за зажжешь))
ps. салон бежевая кожа. с джинсами не дружит.